♪♫ PESAREKHOOB ♪♫

محل تبلیغ شما محل تبلیغ شما


تشکیل سیاهچاله

ا موضوع: علمی,,

بطور کلی ستارگان دارای مراحل مختلف جنینی، کودکی و جوانی و پیری هستند. پس از اکتشاف برابری جرم و انرژی توسط انیشتین، دانشمندان تشخیص دادند که کلیه ستارگان باید تغییر و تحول یابند. تکامل، تخریب و محصول نهایی یک ستاره، به جرم آن بستگی دارد. در واقع سرنوشت نهایی ستاره که تا چه مرحله ای از پیشرفت خواهد رسید با جرم ستاره ارتباط مستقیم دارد. اطلاعات مربوط به جرم ستارگان از مسائل بسیار مهم به شمار می‌رود.

بقیه در ادامه مطلب...لطفا نظر یادتون نره...


می پسندم نمی پسندم

تعداد بازديد : 211

تاریخ انتشار: جمعه 1 بهمن 1389 ساعت: 20:59
ادامه مطلب
نظر

از روانشناسی رنگها چه میدانید

ا موضوع: علمی,,

تعریف رنگ: در سال 1666، اسحاق نیوتن، دانشمند نامدار انگلیسی، کشف کرد که چنانچه نور خالص سفید از یک منشور عبور داده شود، به رنگ‌های قابل رؤیت تجزیه می‌شود. نیوتن همچنین کشف کرد که هر رنگ از یک طول موج منحصر به فرد تشکیل شده و قابل تجزیه به رنگ‌های دیگر نیست.

 

بقیه در ادامه مطلب...لطفا نظر یادتون نره...


می پسندم نمی پسندم

تعداد بازديد : 209

تاریخ انتشار: جمعه 1 بهمن 1389 ساعت: 20:20
ادامه مطلب
نظر

بچه‌ها را زود بخوابانید تا معتاد نشوند...!!!

ا موضوع: علمی,,

برای این که نوجوانان خواب بهتری داشته باشند روش‌های زیادی هست.برای مثال باید تلویزیون را از اتاق خواب آن‌ها خارج کنید و استفاده از کامپیوتر و تلفن را به ساعات روزانه محدود کنید.

 

در ادامه مطلب...لطفا نظر یادتون نره


می پسندم نمی پسندم

تعداد بازديد : 210

تاریخ انتشار: جمعه 1 بهمن 1389 ساعت: 18:37
ادامه مطلب
نظر

راه برای رها شدن از استرس

ا موضوع: علمی,,

می‌دانید هفته‌ها و یا شاید ماه‌ها و سال‌هاست که استرس با شما همراه همیشگی است! این مسئله نسبی است، روزها متفاوت هستند؛ با استرس و یا بدون استرس. میلیون‌ها سال طول می‌کشد که یک ژن در بدن ما تغییر کند، میلیون‌ها سال! به طور فیزیکی ما همان انسان‌های 300 سال پیش هستیم. اما ببینید که چگونه همه چیز در مدت زمان کوتاهی تغییر کرده است. بسیاری از موارد، زندگی را آسان کرده‌اند برای مثال: ماشین لباسشویی و خشک کن، حمل و نقل، تنوع غذا، نیروی برق و غیره. اما برخی دیگر زندگی را دشوار کرده اند: تلفن‌های همراه، ترافیک، ازدیاد جمعیت، غذاهای حاضری بدون ارزش غذایی، تلویزیون و برنامه های خسته کننده.

یکی از دوستانم که پزشک نیز هست می گوید: بر طبق آمار، معمولا تصمیماتی که ما در یک روز می‌گیریم برابر کل کارهایی است که یک فرد در قدیم در طول یک سال انجام می داده است.

بنابراین این مساله اصلا عجیب نیست که ما برای فرار از استرسی که ناشی از انجام این کارهای دشوار است، به موارد جایگزین مثل الکل و شیرینی روی بیاوریم. تمام این دیوانگی‌ها، استرس‌ها و اضطراب‌هایی که زندگی ماشینی و سریع برای ما به همراه داشته است، غیر قابل فرار هستند. از آنجایی که که نمی‌توانیم ژنمان را تغییر دهیم، باید برنامه‌ای برای کنترل این زندگی مملو از استرس تنظیم کنیم.

 

برای رها شدن از استرس چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟ به نظر شما چه کارهایی می توان انجام داد تا بدون از دست دادن سلامتی و شادابی بدن، بتوانیم با استرس و تنش ها مقابله کنیم؟؟

 

در ادامه مطلب...لطفا نظر یادتون نره...


می پسندم نمی پسندم

تعداد بازديد : 318

تاریخ انتشار: جمعه 1 بهمن 1389 ساعت: 18:2
ادامه مطلب
نظر

موریانه ها غذای خود را با گوش دادن انتخاب می کنند:

ا موضوع: علمی,,

 

گرچه موریانه ها مشهورند به این كه غذای خود را انتخاب نمی كنند اما در واقع می توانند كاملا انتخابی عمل نمایند.
در واقع علاوه بر انتخاب چوب از لحاظ سختی و خوشایند بودن ، گونه های مختلفی هستند كه اندازه های خاص چوب را می پسندند كه این یك راه اجتناب از رقابت با دیگر موریانه هاست.

چگونگی دقیق كنترل این اندازه گیری دانشمندان را متحیر ساخته اما این موجودات نابینا هستند و ابعاد قطعه چوب را قبل از آن كه در داخل آن جای گیرند نمی سنجند.

محققان استرالیایی موریانه های چوب خشك (كریپتوترس دامستیكوس) را مورد بررسی قرار دادند تا دریابند چه فاكتورهایی تصمیم آنها را برای خوردن تحت تاثیر قرار می دهد.

این محققان قطعات چوب به اندازه های مختلف را در اختیار این حشرات گذاشتند و صداهایی كه بهنگام حركت و جویدن چوب ایجاد می كردند را ثبت نمودند.

موریانه ها قطعات كوچكتر چوب را ترجیح می دادند اما زمانی كه دانشمندان ویبراسیون ها را در چوب تازه با اندازه مشخص ثبت كردند و این قطعات چوبی با اندازه های مشخص را به گروه جدیدی از موریانه ها دادند، دریافتند كه حشرات ترجیحا به نمونه هایی كه صداهای «بلوك كوچك» را داشتند تونل زدند حتی زمانی كه قطعه چوب واقعا بزرگتر بود.


می پسندم نمی پسندم

تعداد بازديد : 466

تاریخ انتشار: جمعه 1 بهمن 1389 ساعت: 13:2
نظر

مغز دوم در شکم است

ا موضوع: علمی,,

محققان آمریکایی دریافتند که شکم افراد بزرگسال دارای نوعی مغز دوم است که قادر است سلولهای نورونی جدید را بسازد.

دانشمندان دانشگاه کلمبیا سلولهای نورونی را یافتند که دیواره داخلی روده را پوشانده اند. این سلولها که همانند مغز دوم هستند با تحریکات درست انتقال دهنده های عصبی خوش خلقی می توانند حتی در افراد بزرگسال نیز رشد کنند. انتقال دهنده عصبی، سروتونین نام دارد.

این دانشمندان دریافتند که می توان با تحریک دیواره روده با سروتونین و داروهای مناسب، سیستم عصبی را به تولید نورونهای جدیدی تحریک کرد.

در این تحقیقات دانشمندان مشاهده کردند که در موشهای بزرگسال تمام فضاهای سیستم عصبی حاضر در دیواره روده می تواند در حضور سروتونین سلولهای نورونی را رشد و تکثیر دهد. این درحالی است که تنها دو فضا در مغز افراد بزرگسال وجود دارد که قادر به تولید سلولهای نورونی جدید هستند.


می پسندم نمی پسندم

تعداد بازديد : 396

تاریخ انتشار: جمعه 1 بهمن 1389 ساعت: 12:58
نظر

سکسکه

ا موضوع: علمی,,

سكسكه‌عبارت‌است‌از انقباضات‌ ناخودآگاه‌و مكرر عضله‌ديافراگم‌. سكسكه‌يك‌علامت‌است‌و نه‌يك‌ بيماري‌. در ايجاد سكسكه‌ديافراگم‌(عضله‌بزرگ‌و نازكي‌كه‌قفسه‌سينه‌ را از شكم‌جدا مي‌سازد) و عصب‌فرنيك‌(عصبي‌كه‌ديافراگم‌را به‌مغز وصل‌مي‌كند) نقش‌دارند. تقريباً همه‌ممكن‌است‌دچار سكسكه‌شوند، حتي‌ جنيني‌كه‌در رحم‌مادر است‌.

علايم

يك‌صداي‌تند و سريع‌كه‌در اثر گرفتگي‌ديافراگم‌از دهان‌خارج‌ مي‌شود. اين‌گرفتگي‌، عضلات‌ته‌گلو را به‌هنگام‌دم‌مي‌بندد.

علل

تحريك‌اعصابي‌كه‌عضلات‌تنفسي‌، خصوصاً ديافراگم‌، را تحريك‌مي‌كنند. علت‌سكسكه‌كوتاه‌مدت‌معمولاً ناشناخته‌است‌. در صورتي‌كه‌سكسكه‌ طولاني‌مدت‌باشد يا به‌طور مكرر رخ‌دهد، امكان‌دارد به‌علل‌زير ايجاد شده‌باشد:

خوردن ‌يا آشاميدن ‌غذا يا نوشيدني‌ داغ‌ يا مواد تحريك‌كننده‌

بيماري‌هاي‌ پرده‌جنب ‌(پرده‌نازكي‌كه‌روي‌ريه‌ها را مي‌پوشاند)

ذات‌الريه‌

اورمي‌(جمع‌شدن‌مواد زايد سمي‌در اثر نارسايي‌كليه‌)

الكلي‌بودن‌

مصرف‌بعضي‌از داروها

اختلالات‌معده‌، مري‌، روده‌ يا لوزالعمده‌

حاملگي‌

تحريك‌مثانه‌

هپاتيت‌

گسترش‌سرطان‌از يك‌قسمت‌از بدن‌به‌كبد يا قسمتي‌از پرده‌جنب‌

سابقه‌عمل‌جراحي‌اخير، خصوصاً جراحي‌روي‌شكم‌


درمان

روش‌هايي‌كه‌در اين‌جا ذكر مي‌شوند براي‌ دوره‌هاي‌كوتاه‌مدت‌سكسكه‌هستند. سكسكه‌طولاني‌مدت‌بايد تحت‌بررسي‌ پزشكي‌قرار گيرد. يك‌يا تعداد بيشتري‌از روش‌هاي‌زير را به‌كار بنديد تا بهترين‌آنها براي‌شما معلوم‌شود.

نفس‌خود را نگاه‌داريد و تا 10 بشماريد.

داخل‌يك‌كيسه‌كاغذي‌تنفس‌كنيد. از كيسه‌پلاستيكي‌استفاده‌نكنيد زيرا ممكن‌است‌به‌سوراخ‌بيني‌بچسبد.

انگشت‌شست‌خود را بين‌دندان‌ها و لب‌بالا قرار دهيد. سپس‌لب‌ بالا را با انگشت ‌سبابه‌ خود، درست‌در زير

سوراخ‌بيني‌سمت‌راست‌، فشار دهيد.

انگشتان‌سبابه‌خود را حدود 20 ثانيه‌داخل‌هر دو گوش‌فشاردهيد.

يك‌ليوان‌آب‌را به‌سرعت‌بنوشيد.

نان‌خشك‌يا يخ‌خرد شده‌قورت‌دهيد.

زبان‌خود را به‌ملايمت‌بكشيد.

بازی '' پول من رو تو برداشتی ؟ '' با طرف (حواس پرت کردت)

چشمان‌خود را ببنديد و فشار ملايمي‌را به‌كره‌هاي‌چشم‌وارد كنيد.

يك‌قاشق‌چايخوري‌شكر خشك‌بخوريد


می پسندم نمی پسندم

تعداد بازديد : 430

تاریخ انتشار: پنج شنبه 30 دی 1389 ساعت: 20:28
نظر

كوارك چيست ؟

ا موضوع: علمی,,

كوارك چيست ؟ مدت زيادي اين طور تصور مي شد كه پروتونها و نو ترونها ذرات بنيادي هستند و بنابراين گمان مي رفت مثل تقسيم الكترون ديگرقابل تقسيم نبوده و داراي يك ساختار داخلي نيستند امروزه مي دانيم كه نو كلئونها يا به عبارت ديگر پروتونها و نو ترونها خود از ذرات كوچكتري ساخته شده اند كه كوارك ناميده مي شوند. تا به حال 6نوع كوارك متفاوت شناسايي شده اند با اين همه فقط دو نوع آنها در تشكيل مواد پايدار معمولي نقش مهمي دارند كه عبارت از كوارك u و كوارك D هستند U علامت اختصاري براي بالا (UP) و D علامت اختصاري براي پايين (down) مي باشد. اگر روابط ونسبتها در اتمها كه در مقايسه با كواركها بزرگ هستند مهم و چشمگير است اين روابط در كواركها ي كوچك مسلماً مهمتر هستند مثلا كواركها هيچ گاه به تنهايي نقشي را به عهده ندارند بلكه هميشه در گروههاي 2و 3تايي هستند ذراتي كه از 2كوارك تشكيل مي شوند مزون نام دارند ذراتي را كه از 3كوارك دارند بار يون مي نامند كواركها دركنار بار الكتريي اي كه دارند خاصيت مرموز ديگري نيز دارا مي باشند كه رنگ خوانده مي شود كوراكها از ين جهت به قرمز سبز و آبي طبقه بندي مي شود البته از اين طبقه بندي بايد رنگهاي حقيقي را تصور كرد بلكه منظور نوع با ر الكتريكي آنهاست. بنابراين ذرات آزاد معلق درطبيعت بايد هميشه داراي رنگ خنثي و به عبارت ديگر سفيد باشند به شرخ زير اين نتيجه حاصل ي شوديك كوارك قرمز يك كوارك سبر ويك كوارك آبي يك گروه سه تايي مثلا يك پروتون مي سازد. همان طور كه تركيب رنگهاي رنگين كمان رنگ سفيد را به وجود مي آورد ازتركيب رنگهاي سه گانه كوارك نيز سفيد به دست مي آيد به اين ترتيب يك ذره سفيد مجاز و پايدار تشكيل مي شود. امكان ديگر اين است كه يك كوارك قرمز با يك ضد كوارك كه رنگ ضد قرمز دارد يك زوج بسازند قرمز و ضد قرمز همديگر را خنثي كرده رنگي خنثي را به وجود مي آورند به هرحال چون اين گروههاي دوتايي (مزونها ) از ماده و پادماده ايجاد شده اندخيلي سر يع فور مي پاشند به اين جهت مزونها پايدار نيستند. كواركها نوكلئونها را ميسازند وآنها به يكديگر متصل شده هسته اتمها را به وجود مي آروند. هسته هاو الكترونها دراتحاد با يكديگر اتمها را ايجاد مي كنند و اتمها نيز با پيوستن به يكديگر مولكولها ي كوچك و بزرگ از قبيل مولكولهاي آب يا سفيده تخم مرغ را مي سازد. ميلياردها مولكول سلولهاي بدن ما را به وجودمي آورند و هرانسان در بدن خود ميلياردها سلول دارد اما با تمام تقاوتهايي كه انسانها،جانوران،گياهان سياره ها و يا ستارگان با يكديگر دارند باز هم تمام آنها فقط اط 3ذره زير بنايي ساخته شده اند كه عبارتند از كوراكها U كواركهاي D و الكترونها. آيا كوارك ها را مي توان مشاهده كرد؟ روشن است كه كوارك ها را نمي توان مشاهده كرد بلكه مي وشد وجود أنها را مثل هسته اتمها از طريق آزمايشهاي فراوان پيچيده اثبات نمود براي اين كار مثل آنچه كه رادرفورد 75 سال پيش براي شناسايي هسته اتم انچام داد عمل مي شود و پرو تونها يا الكترونها ي بسيار پر شتاب مورد اصابت قرار مي گيردند بيشتر الكترونها در اين آزمايش به ندرت تغيير مسير مي دهند ولي تعدادي از 'آنها كاملا از مدار خود خارج مي شوند درست مثل اينكه به گلوله هاي سخت وكوچكي در داخل پرو تونها برخورد كنند اين گلوله هاي بسيار كوچك همان كوا رك ها هستند كه در جستجويشان بوده ايم يك بررسي دقيق نشان داده كه پرو تون در مجموع از سه سنگ بناي اوليه اين چنين تشكيل شده است


می پسندم نمی پسندم

تعداد بازديد : 493

تاریخ انتشار: پنج شنبه 30 دی 1389 ساعت: 20:28
نظر

آهنربايي كره زمين

ا موضوع: علمی,,

با پيدايش آهنربا، پس از گذشت زمان كوتاهي پي بردند كه كره زمين نيز خاصيت آهنربايي دارد ؛ تا آنجا كه نام قطب هاي آهن ربا را را بر اساس نام قطب هاي زمين نام گذاري كردند.

به دنبال آن، براي اولين در سال 1600 ميلادي، توسط ? گيلبرت ? زمين به عنوان يك آهنرباي بزرگ معرفي شد.

براي دليل وجود خاصيت مغناطيسي در كره زمين، نظريه هاي متفاوتي از آغاز شناخت آن تا كنون، ارائه شده است و حتي بعضي مي گفتند، خاصيت مغناطيسي كره زمين، تحت تأثير كره هاي ديگر است. اما آخرين نظريه، اين خاصيت را به مواد مذاب داخل كره زمين مربوط مي داند.
خاصيت مغناطيسي كره زمين

يكي از ويژگي هاي مهم كره زمين، وجود خاصيت آهنربايي در آن است و مانند اين است كه درون كره زمين، آهنرباي بسيار بزرگي قرار داده شده است و تا كنون، نظريه هاي گو ناگوني براي علت آن ارائه شده است. آخرين نظريه اين است كه درون كره زمين، مواد مذاب در حال حركت وجود دارد و بيشتر اين مواد، از جنس آهن و نيكل هستند. هنگامي كه اين مواد حركت مي كنند، در اطراف جريان هاي الكتريكي ضعيفي به وجود مي آورند كه در مجموع، باعث مي شود كره زمين، خاصيت آهنربايي پيدا كند و در اطراف كره زمين، ميدان مغناطيسي به وجود مي آيد. ما روي آهنرباي بزرگي به نام ?زمين ? زندگي مي كنيم.

چندين سياره ديگر از سياره هاي منظومه شمسي نيز، ميدان مغناطيسي دارند كه از جمله آنها مي توان از عطارد و مشتري نام برد. اين خاصيت در خورشيد و بسياري ستاره هاي ديگر نيز ديده مي شود.

خاصيت مغناطيسي كره زمين، نقش بسيار مهمي در جهت يابي كشتي ها و هواپيماها دارد. شمال و جنوب مغناطيسي زمين ثابت نيست و در فاصله هاي زماني، به ميزان قابل ملاحظه اي تغيير مي كند.

زاويه انحراف

چنانچه به كمك عقربه مغناطيسي به طرف قطب شمال يا جنوب برويم، به قطب شمال و جنوب واقعي كره زمين نمي رسيم. علت اين است كه قطب شمال و جنوب جغرافيايي و مغناطيسي كره زمين، با هم يكي نيست ؛ يعني اينكه قطب شمال مغناطيسي زمين، درست روي قطب شمال جغرافيايي زمين قرار ندارد و اگر دو قطب جغرافيايي و مغناطيسي زمين را توسط خطي فرضي به به نام ? محور ? به هم وصل كنيم، بين دو محور مغناطيسي و محور جغرافيايي زمين، زاويه اي ساخته مي شود كه به آن، زاويه انحراف گويند. اين زاويه، به مرور زمان، جزئي تغيير مي كند و ثابت نمي ماند، و اندازه آن در نقاط مختلف زمين متفاوت است. زاويه انحراف در جهت يابي هواپيماها و كشتي ها بسيار مهم است. هم اكنون قطب شمال مغناطيسي كره زمين، در شمال كانادا قرار دارد.

زاويه ميل

مطالعه مغناطيسي زمين، نشان مي دهد كه خط هاي ميدان مغناطيسي زمين افقي نيست و با سطح زمين زاويه اي مي سازد همچنين مي دانيم خاصيت مغناطيسي يك آهنربا در نقاط مختلف آن متفاوت است و در دو قطب آن، اين خاصيت بيشتر است. به همين ترتيب، خاصيت آهنربايي كره زمين در دو قطب بيشتر است. پس اگر يك عقربه مغناطيسي آزاد باشد تا بتواند در راستاي عمودي نيز حركت كند، نوك اين عقربه نزديك قطب ها به زمين متمايل مي شود و در خط استواي مغناطيسي عقربه، افقي قرار مي گيرد و در قطب ها، به عنوان مثال قطب شمال، نوك عقربه N آن، عمود بر سطح افقي خواهد شد. پس محور مغناطيسي عقربه هاي مغناطيسي در مكان هاي مختلف استوا تا قطب، نسبت به سطح افق تغيير كرده و زاويه اي با افق مي سازد ؛ اين زاويه را زاويه ميل گويند. پس زاويه ميل، زاويه اي است كه محور مغناطيسي عقربه با سطح افق مي سازد همچنين اين زاويه، در جهت يابي هواپيماها و كشتي ها نقش بسيار مهمي دارد ؛ در جغرافيا به اين زاويه، عرض جغرافيايي گويند.

كشف معدن هاي آهني زمين

مطالعه ميدان مغناطيسي زمين براي هدف هاي علمي و عملي، از اهميت به سزايي برخوردار است. وجود ميدان مغناطيس زمين، انجام پاره اي از بررسي هاي مهم ديگر را ميسر كرده است ؛ از آن جمله، مي توان از روش هاي اكتشاف و مطالعه ذخاير زمين نام برد. تحليل دقيق ميدان مغناطيسي زمين، وسيله توانمندي براي بررسي ذخاير معدني زمين است. در حال حاضر، جست و جوي مغناطيس سنجي، روش ژئوفيزيكي مهم و گسترده اي است كه براي اكتشاف و ذخاير معدني به كار مي رود.
در زمين، نواحي اي وجود دارد كه در آن جا كميت هاي مغناطيسي به طور ناگهاني تغيير مي كنند و مقاديري به خود مي گيرند كه با مقادير مربوط به محل هاي مجاور، تفاوت زيادي دارند تفاوت زياد كميت هاي مغناطيسي در اين ناحيه ها، ناشي از فشار توده بزرگي از سنگ آهن هاي مغناطيسي در زير سطح زمين است ؛ به همين دليل، مطالعه ناهنجاري هاي مغناطيسي، دانسته هاي باارزشي در مورد وجود و محل مخزن هاي سنگ هاي مغناطيسي ارائه مي دهد.

مين هاي دريايي

مواد مغناطيسي مانند آهن كه در ميدان مغناطيسي كره زمين قرار گرفته باشند. به مرور زمان، خاصيت مغناطيسي پيدا مي كنند ؛ مثلاً يك كشتي كه در آن آهن نيز به كار رفته است، به مرور زمان آهنربا مي شود. از اين خاصيت براي به دام انداختن آن استفاده مي شود.

عملكرد يك مين دريايي، به گونه اي است كه خاصيت آهنربايي كشتي بر آن اثر گذاشته و فرمان انفجار صادر مي شود.

در يك مين دريايي، عقربه اي مغناطيسي قرار داده اند كه هنگام عبور كشتي از بالاي آن، عقربه تحت تأثير قرار گرفته و مين از سطح زيرين دريا، به سطح دريا مي رسد و سپس منفجر مي شود. براي خنثي كردن اين مين ها دو روش وجود دارد.

الف ـ مغناطيس نيرومندي را با كابل هاي سيمي از زير هواپيما آويزان كرده و آن را نزديك سطح آب، حركت مي دهند. آهنرباي قوي روي مين ها اثر گذاشته و آنها را خنثي مي كند. گاهي كابل سيمي دايره شكل را به طور شناور روي سطح آب قرار مي دهند و جرياني را از آن مي گذرانند، كه بر اثر اين ميدان مغناطيسي يا جريان جريان ساز و كار، مين ها عمل كرده، بدون هيچ خسارتي منفجر مي شوند.

ب ـ حلقه هايي از سيم عايق شده را به كشتي وصل كنند و جرياني را از آنها مي گذرانند ؛ به طوري كه ميدان مغناطيسي اين جريان مساوي و در خلاف ميدان مغناطيسي كشتي كشتي ( كه يك مغناطيس دائمي است ) باشد. وقتي اين ميدان ها با هم تركيب شوند، يكديگر را خنثي مي كنند و كشتي بدون اين كه ساز و كار مين را به كار اندازند، از روي آن مي گذرد.

باستان شناسي مغناطيسي

ميدان مغناطيسي زمين، منظم و پايدار نيست ؛ بلكه با گذشت سال ها در يك محل معين، مقدار متوسط زاويه انحراف و ميل تغيير مي كند. اين انحراف محور مغناطيسي و در نتيجه، تغييرات زاويه انحراف و زاويه ميل در يك محل نسبت به زمان، شاخه جديدي را در ? باستان شناسي ? به نام ?باستانو مغناطيسي? ايجاد كرده است كه توسط آن، عمر كوره ها، اجاق ها و آتشكده هاي قديمي تعيين مي شود. اساس كار، مبتني بر اين است كه بيشتر خاك رسهايي كه اين اجسام از آنها ساخته شده اند، حاوي مقدار كمي مواد مغناطيسي اند. سمتگيري اين مواد مغناطيسي، با گرم شدن در موقع استفاده عادي تثبيت شده است. با مقايسه جهت فعلي ميدان مغناطيسي زمين با جهت ميدان مغناطيسي اين مواد، مي توان قدمت باستاني تقريبي آن ها را تعيين كرد.

در مقياس طولاني تر زمان ( دوران زمين شناسي )، شواهدي وجود دارد كه نشان مي دهد محور مغناطيسي زمين در مدت چهار ميليون سال گذشته، نه بار كاملاً تغيير جهت داده است. اين شواهد، مبتني بر اندازه گيري هاي خاصيت مغناطيسي ( ضعيف ) تثبيت شده در تخته سنگ هاي با عمر زمين شناسي معين هستند.


می پسندم نمی پسندم

تعداد بازديد : 435

تاریخ انتشار: پنج شنبه 30 دی 1389 ساعت: 20:27
نظر

ليست صفحات

تعداد صفحات : 1
صفحه قبل 1 صفحه بعد



دوستان و همکاران

با مرجع گرافیک دوست شوید !

محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما محل لگوهای شما تهران گراف قالب گراف
تمامی حقوق سایت و قالب برای((♪♫ PESAREKHOOB ♪♫)) محفوظ می‌باشد و هرگونه سؤاستفاده و کپی برداری پیگرد قانونی دارد | کپی رایت ۲۰۱۳
طراحی و سئو: تهران گراف ترجمه: قالب گراف